Ondanks de crisis stijgt de omzet van webshops. We hebben met z’n allen weer meer uitgegeven op het internet. Brancheorganisatie thuiswinkel.org ziet de omzet van onlinewinkels de eerste helft van het jaar met 8% stijgen ten opzichte van dezelfde periode van het vorige jaar, tot een totaal van 5 miljard euro. Deze groei wordt niet alleen veroorzaakt door de grote webwinkels als zalando.nl en bol.com. Ook de kleine webwinkels die zich richten op een nichemarkt groeien gestaag.
Goed nieuws voor ondernemingen met een webshop. Nog beter nieuws voor ondernemingen zonder webshop, maar met de intentie er één te (laten) maken. Voor deze groep liggen er dus nog heel veel commerciële kansen te wachten. Met de stijging van webshops wordt ook de onderlinge concurrentie verhoogd. Onoverzichtelijke webshops, niet nagekomen afspraken, slechte levering en dito kwaliteit worden niet meer getolereerd door de bezoekers. De keuze is breed en met een klik is de bezoeker weg om bij een andere webshop zijn aankopen te doen. Investeren in een professionele webshop, inclusief keurmerk, verhoogd de betrouwbaarheid van je webshop en vergroot de kans op verkopen.
De stijging van de online verkopen heeft ook te maken met het feit dat Nederlanders meer dan een tiende van de online aankopen doen via hun mobiel of tablet. Aankopen kunnen op iedere plaats en ieder moment van de dag gedaan worden. Een groot voordeel van het hebben van een webshop. Maar ook de besparing op dure overheadkosten, het hebben van een groot bereik en een extra verkoopkanaal zijn redenen genoeg om te beginnen met een webshop.
Naar verwachting blijft de webwinkelmarkt groeien, dus misschien wordt het toch een keer tijd de stap te zetten.