Afzender: no reply

Een mailing per e-mail is zo verstuurd. En dan het liefst ook met een no-reply adres als afzender. Toch is een no-reply adres niet de beste keus als het gaat om het kiezen van een afzenderadres.
No_reply_news_detail

Interactie

Zodra u een mailing stuurt naar uw doelgroep, hoopt u dat ze deze lezen en er misschien zelfs wel wat van vinden. Door het sturen van de nieuwsbrief vanaf een adres waarop men niet kan reageren, ontneemt u de doelgroep de mogelijkheid direct te kunnen reageren. Eenrichtingsverkeer wordt veelal niet op prijs gesteld. Mensen willen gehoord worden. Met een no-reply adres mist u interactie met uw doelgroep en misschien daardoor ook wel een verkoop.

Gezicht

U bent met Twitter, Facebook en andere sociale media druk bezig een gezicht te geven aan uw bedrijf. Dat is namelijk wat mensen willen zien. Het gezicht achter het bedrijf. Geen zakelijke en afstandelijke deals meer, maar gunnen en persoonlijk contact. Dat is waar het nu om draait. Waarom dan niet met uw e-mails? Een no-reply adres verhoogt de afstand tussen u en uw ontvanger en dat is nu precies wat u niet meer wilt.

Out-of-office

Het grootste bezwaar om een no-reply adres te gebruiken is al die out-of-office-replys in de mailbox van mensen die al lang vertrokken zijn. Al deze replies kunt u echter ook gebruiken om het adressenbestand te updaten.


Het verwijderen van deze adressen helpt u namelijk bij het verhogen van uw open rates (maatstaf voor de mate waarin uw nieuwsbrief geopend wordt) en het voorkomen van spamtraps. Spamtraps zijn ongebruikte e-mailadressen die spam ontvangen. Het mailen aan spamtraps kan resulteren in blacklisting, waardoor uw mail geweigerd kan worden.

Verplicht

Naast bovenstaande argumenten is er nog één belangrijk argument om geen gebruik te maken van een no-reply adres. Het mag simpelweg niet. De Reclame Code Commissie zegt letterlijk: “Indien reclame via e-mail wordt gestuurd conform artikel 1.5 eerste lid dient het “Reply To” veld het e-mailadres van de natuurlijke persoon op wiens initiatief de e-mail is verstuurd, te bevatten”. Dus als u om wat voor reden dan ook toch besluit gebruik te maken van een no- reply adres, besef dan dat u de regels van de Reclame Code Commissie overtreedt.

Door het toepassen van een no-reply e-mailadres mist u een hoop commerciële kansen. En zeg nou zelf, u mag wel (ongevraagd) vertellen, maar de klant mag dit niet? Nogal vreemd toch?

auteur: Kim de Jong
« Terug naar het nieuwsoverzicht
Samenwerkingsverbanden: